Biuletyn Informacji Publicznej

Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna im. Zbigniewa Herberta w Łęcznej

Deklaracja dostępności

1. Wstęp oraz nazwa podmiotu publicznego

Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna im. Zbigniewa Herberta w Łęcznej (Bożniczna 21, 21-010 Łęczna, tel: (81) 752-02-04, (81) 53 15 540, fax: (81) 752-02-04, email: info@biblioteka-leczna.pl), zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Deklaracja dostępności dotyczy strony internetowej: Biuletyn Informacji Publicznej - Miejsko-Gminna Biblioteka Publiczna im. Zbigniewa Herberta w Łęcznej.

2. Data publikacji i aktualizacji

Data publikacji strony internetowej: 2008-03-31.

Data ostatniej istotnej aktualizacji: 2024-03-08.

3. Dane kontaktowe

W przypadku utrudnień w dostępności strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową jest Mariusz Bartniczuk, e-mail: mariusz.bartniczuk@gmail.com. Można także zadzwonić na numer telefonu 81 752 02 04. Tą samą drogą można złożyć wniosek o udostępnienie informacji niedostępnej oraz skargę na niewystarczające zapewnienie dostępności.

4. Status pod względem zgodności z ustawą

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej.

Treści niedostępne

Treści wymienione poniżej są niedostępne z następujących powodów:

  1. Część z opublikowanych zdjęć, grafik i wykresów nie posiada opisu alternatywnego.
  2. Filmy opublikowane przed wejściem ustawy w życie nie posiadają napisów dla osób niesłyszących.

Wyłączenia:

  1. Pewne treści opublikowane na stronie mogą być niedostępne z uwagi na fakt, że zostały opublikowane przed wejściem w życie ustawy o dostępności cyfrowej.
  2. Mapy i obrazy są wyłączone z obowiązku zapewniania dostępności.

Redaktorzy serwisu dokładają wszelkich starań, aby treści umieszczane na stronie były dostępne cyfrowo dla jak najszerszego grona odbiorców serwisu.

Ułatwienia na stronie podmiotowej BIP:

  • podwyższony kontrast (kontrastowe tło, elementy graficzne, wyszczególnione elementy nawigacyjne zawierające wyraźny focus w postaci ramki widocznej w trakcie nawigacji za pomocą klawiatury),
  • możliwość powiększenia/pomniejszania wielkości tekstu na stronie,
  • uporządkowana przejrzysta mapa strony,
  • artykuły, sekcje zawierają nagłówki ułatwiające nawigację za pomocą klawiatury,
  • treść artykułów, publikacji dostępna jest z poziomu menu uporządkowanego w postaci hierarchicznej listy, w której każdy element jest aktywnym odnośnikiem do opisywanej pozycji menu, menu dostępne również za pomocą skrótów klawiaturowych,
  • strona internetowa dostosowana do łatwego powiększania z poziomu menu przeglądarki.

Ułatwienia na stronie podmiotowej BIP:

  • podwyższony kontrast (kontrastowe tło, elementy graficzne, wyszczególnione elementy nawigacyjne zawierające wyraźny focus w postaci ramki widocznej w trakcie nawigacji za pomocą klawiatury),
  • możliwość powiększenia/pomniejszania wielkości tekstu na stronie,
  • uporządkowana przejrzysta mapa strony,
  • artykuły, sekcje zawierają nagłówki ułatwiające nawigację za pomocą klawiatury,
  • treść artykułów, publikacji dostępna jest z poziomu menu uporządkowanego w postaci hierarchicznej listy, w której każdy element jest aktywnym odnośnikiem do opisywanej pozycji menu, menu dostępne również za pomocą skrótów klawiaturowych,
  • strona internetowa dostosowana do łatwego powiększania z poziomu menu przeglądarki.

5. Data sporządzenia Deklaracji Dostępności oraz metoda przygotowania

Oświadczenie sporządzono dnia: 2021-03-31. Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

6. Informacje na temat procedury

“Każdy ma prawo do wystąpienia z żądaniem zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub jakiegoś ich elementu. Można także zażądać udostępnienia informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, na przykład przez odczytanie niedostępnego cyfrowo dokumentu, opisanie zawartości filmu bez audiodeskrypcji itp. Żądanie powinno zawierać dane osoby zgłaszającej żądanie, wskazanie, o którą stronę internetową lub aplikację mobilną chodzi oraz sposób kontaktu. Jeżeli osoba żądająca zgłasza potrzebę otrzymania informacji za pomocą alternatywnego sposobu dostępu, powinna także określić dogodny dla niej sposób przedstawienia tej informacji. Podmiot publiczny powinien zrealizować żądanie niezwłocznie, nie później niż w ciągu 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli dotrzymanie tego terminu nie jest możliwe, podmiot publiczny niezwłocznie informuje o tym wnoszącego żądanie, kiedy realizacja żądania będzie możliwa, przy czym termin ten nie może być dłuższy niż 2 miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem. Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej nie jest możliwe, podmiot publiczny może zaproponować alternatywny sposób dostępu do informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny odmówi realizacji żądania zapewnienia dostępności lub alternatywnego sposobu dostępu do informacji, wnoszący żądanie możne złożyć skargę w sprawie zapewniana dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej.]
Po wyczerpaniu wskazanej wyżej procedury można także złożyć wniosek do Rzecznika Praw Obywatelskich.”

7. Skróty klawiaturowe

Wykorzystanie skrótów klawiaturowych ułatwia korzystanie z serwisu. Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

8. Dostępność architektoniczna

1. Budynek Miejsko-Gminnej Biblioteki Publicznej im. Zbigniewa Herberta w Łęcznej przy ul. Bożnicznej 21, częściowo spełnia wymagania dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami. Przed budynkiem znajdują się miejsca parkingowe oznaczone dla osób niepełnosprawnych.

Biblioteka posiada wejście do budynku dostosowane dla osób niepełnosprawnych. Przed wejściem do biblioteki znajduję się podjazd dla wózków. Nad wejściem nie ma głośników, systemu naprowadzającego dźwiękowo dla osób niewidomych i słabowidzących. Wejście nie jest zabezpieczone bramkami. Do lokalu można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem.

Wewnątrz budynku znajdują się wyróżnienia początku i końcu schodów w postaci taśm w kontrastowych kolorach. Brak windy oraz platformy podnośnika na I piętro do Czytelni.

W bibliotece nie ma toalety  przystosowanej dla osób niepełnosprawnych.

W lokalu nie ma pętli indukcyjnych.

Nie ma oznaczeń w alfabecie brajla dla osób niewidomych i napisów w druku powiększonym dla osób słabowidzących. Nie ma możliwości skorzystania z usług tłumacza migowego.

2. Pomieszczenie Filii nr 1 przy ul. Górniczej 12 nie spełnia wymagań dostępności. Tylko wejście do budynku jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych.

3. Wejście do Filii nr 2 przy ul. Obrońców Pokoju 1 jest przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Poza tym placówka nie spełnia wymagań dostępności.

4. Lokal Filii nr 3 przy ul. Jaśminowej 4 nie spełnia wymagań dostępności.

9. Obsługa osób z niepełnosprawnościami

10. Informacje dodatkowe